Refleksi Microsoft Excell


Ahlan Wasahlan....
mcm ne dengan pesta ibadah anda sepanjang ramadhan yang sedang berlangsung??
same2 kte koreksi diri masing2..
Adakah anda pernah menggunakan microsoft excel?
sekiranya anda seorang guru, anda wajib menggunakan program ini untuk merekodkan markah murid-murid bukan?

bagi yang tidak pernah menggunakan, jom kita cuba!

1. langkah pertama hidupkan komputer anda dan pilih menu utama. klik pada menu utama dan klik pada All program

2. Seterusnya, pilih microsoft office dan klik. anda akan jumpa senarai-senarai microsoft office. dan anda perlu klik pada microsoft excel 2007


3. Langkah seterusnya, anda boleh memasukkan maklumat menggunanakan fungsi-fungsi yang disediakan. Contohnya sekiranya ingin mengira jumlah keseluruhan, anda klik pada kotak jumlah akhir dan pilih menu format pada menu bar. Seterusnya klik pada autusom dan tarik garisan kotak itu sehingga semua jumlah matapelajaran dipaparkan secara automatik.





4. seterusnya, jika anda telah memasukkan markah pelajar, anda boleh mendapatkan gred mereka dengan pantas dengan cara mengisi ketegori A-E beserta markah dan klik pada formulas di menu bar dan klik pada define name. Sila isi maklumat nama(gred) dan klik Ok.




5. seterusnya untuk mendapatkan gred dengan pantas, klik pada formula dan klik pada (fx)insert function, pilih menu vlookup dan isi maklumat. Pada kotak pertama sila klik pada jumlah matapelajaran yang pertama.kotak kedua sila taipkan GRED, kotak ketiga taipkan 2 dan kotak terakhir taipkan TRUE dan klik ok.



* untuk makluman: sekiranya ingin mendapatkan keseluruhan gred sila klik pada kotak pertama gred. Kemudian pastikan mouse ana berada dihujng kotak dan tarik ke bawah.

6. seterusnya, jika ingin mendapatkan keseluruhan bilangan gred, sila taipkan bil gerd yang anda inginkan contohnya Bil A, Bil B, Bil c dan klik pada formulas Insert function dan pilih menu countif. Isi maklumat tersebut iaitu pada kotak pertama klik pada pada tempat bil A dan kotak kedua iskan "A". Ulangi langkah tersebut pada bil lain.


P/S : sila klik pada kotak excel dahulu sebelum membuat tugasan anda. Selamat mencuba!!
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...